Vrijheid in tijden van artificiële intelligentie

Technologie evolueert razendsnel. Algoritmes en artificiële intelligentie overspoelen ons dagelijks leven, van zoekmachines als Google over pop-up advertenties tot de informatie die verschijnt op onze sociale media-profielen. Wat betekent vrijheid in een wereld waarbij we omringd worden door algoritmes die steunen op grote databanken?

Lees meer...

2016 - "VLUCHTELINGEN onze zaak (of niet)?"

Thema

"VLUCHTELINGEN onze zaak (of niet)?"

De laatste tijd heb je ongetwijfeld ook al beelden gezien van mensen op de vlucht. Sla de krant open, zet je tv aan of scroll door je berichten op de sociale media en je wordt geconfronteerd met de vluchtelingenproblematiek. Mensen reageren heel verschillend op dit probleem. Sommigen hebben medelijden met mensen die hun land moeten ontvluchten voor de oorlog, anderen voelen zich dan weer bedreigd door vluchtelingen uit andere culturen of hebben angst voor het onbekende. Wat is volgens jou een vluchteling? Wat drijft mensen om te vluchten?

Lees meer...

2015 - "Seksuele opvoeding : nodig of overbodig?"

2015-Seksuele opvoeding nodig of niet

Thema

"Seksuele opvoeding : nodig of overbodig?"

Over seks wordt veel gepraat en geschreven. Via het internet, de sociale media, tv, tijdschriften, enz. …krijg je een heleboel weetjes en fabeltjes. Ook op school wordt dit onderwerp besproken. Vind jij het de taak van de school om over seksualiteit les te geven? Hoe pakt men dat aan? Wat vind jij daarvan?
Hoe zou het volgens jou ook (beter) kunnen?”

Lees meer...

2014 - "Middelbaar onderwijs: wat is goed, wat kan beter?”

2014-Middelbaar onderwijs wat is goed wat kan beter

Thema

“Middelbaar onderwijs: wat is goed, wat kan beter?”

We vragen aan uw leerlingen over dit thema zichzelf vragen te stellen, zoals bv:

  • Hoe heb jij je loopbaan in het secundaire onderwijs ervaren?
  • Wat kan volgens jou beter?
  • Wat zijn de sterke kanten van ons onderwijssysteem??

Kortom te willen nadenken over dit thema en hun stelling te argumenteren en neer te schrijven in een verhandeling.

Lees meer...